تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/05/11 - 10:24
کد خبر: 512550

نگاهی بر شهادت اسماعیل هنیه؛

قتل میهمان ایران/ واکنش‌‌های جهانی به شهادت اسماعیل هنیه چیست؟

قتل میهمان ایران/ واکنش‌‌های جهانی به شهادت اسماعیل هنیه چیست؟

وزارت خارجه چین هم اعلام کرد: «قاطعانه با ترور اسماعیل هنیه مخالف هستیم و آن را محکوم می‌کنیم.» رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه ترور در تهران را به شدت محکوم کرد و گفت که این جنایت در راستای از بین بردن مسئله فلسطین و تضعیف روحیه مقاومت در نوار غزه صورت گرفت و باید تروریسم رژیم اسرائیل در منطقه پایان یابد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران را جامعه بین‌المللی محکوم کرد، اروپا در قبال آن روزه سکوت گرفت و دولت امریکا ادعا کرد که درباره آن «نه هشداری از قبل دریافت کرده» و «نه نقشی در آن داشته است».

(تصویر) عکس یادگاری نمایندگان مجلس با شهید اسماعیل هنیه

اسرائیلی‌ها مثل همه ترور‌های قبلی گفته‌اند که تل‌آویو «مسئولیت ترور رئیس دفتر سیاسی حماس را برعهده نمی‌گیرد». از صنعا تا تهران و از اینجا تا بغداد و دمشق و بیروت و از آنجا تا قلب غزه، محور مقاومت خود را برای واکنشی یکپارچه آماده می‌کند؛ واکنشی که کمپین متوالی ترور‌های اسرائیل، آن را بیش از هر موقع دیگری «متراکم» کرده، به‌خصوص که در فاصله چند ساعت قبل و بعد از ترور هنیه در تهران، یک رهبر حزب‌الله در بیروت و چند نیروی مقاومت عراق در استان بابل هدف ترور قرار گرفتند.

 حزب‌الله لبنان صبح دیروز در واکنش به ترور اسماعیل هنیه اعلام کرد که این شهادت «بر سرسختی مجاهدان در همه جبهه‌های مقاومت برای ادامه راه جهاد می‌افزاید و عزم آنان را در برابر دشمن صهیونیستی قوی‌تر می‌سازد». این بیانیه ساعاتی بعد از آن صادر شد که حزب‌الله خود را برای انتقام ترور «فؤاد شکر»، مشاور دبیرکل حزب‌الله به دست رژیم صهیونیستی در ضاحیه بیروت آماده می‌کرد.

در عراق، ساعاتی قبل از ترور هنیه، یک مقر حشدالشعبی در «جرف‌النصر» استان بابل هدف حمله جنگنده‌های امریکایی قرار گرفت تا مقاومت عراق نیز نشانه‌های «طرح دشمن برای گسترش جنگ» را با گوشت و پوست خود لمس کند. در صنعا، فنر انتقام انصارالله از هفته قبل فشرده شده که حمله وحشیانه اسرائیلی‌ها به زیرساخت‌های انرژی بندر الحدیده اتفاق افتاد. در امتداد همه اینها، ترور اسماعیل هنیه اتفاق افتاد تا حماس و گردان‌های القسام ترور «فرمانده» خود را در قلب ایران رویدادی «خطرناک» توصیف کنند که «بی‌پاسخ نخواهد ماند.»طاهر النونو، مشاور سیاسی رئیس دفتر سیاسی حماس در گفتگو با شبکه العربی گفت دشمن صهیونیستی مرتکب یک جنایت بزرگ شده و پاسخ به این جنایت متناسب با آن خواهد بود.

بیانیه حشدالشعبی در پی ترور هنیه/جهاد مقاومت ادامه می‌یابد

هرچند منابع عبری دیروز گزارش کردند که «بنیامین نتانیاهو» به وزرای کابینه اسرائیل دستور داده درباره ترور هنیه صحبت نکنند و یک مقام ارتش هم به «ریانووستی» گفت که تل‌آویو مسئول ترور رئیس دفتر سیاسی حماس نیست، اما اوضاع بعد از ترور هنیه در تهران، شرایط منحصربه‌فردی را از تراکم تمایلات اضلاع مختلف مقاومت برای انتقام از اسرائیل به وجود آورده که بی‌سابقه به نظر می‌رسد.  

اسرائیل از چند جهت هدف قرار می‌گیرد 

علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه گفته که ایران حق خود را برای پاسخ مناسب به ترور هنیه که توسط اسرائیل در خاک خود انجام گرفت، محفوظ می‌داند. دفتر ایران در سازمان ملل متحد در حساب رسمی خود در شبکه ایکس نوشت: «پاسخ به یک ترور شامل عملیات ویژه خواهد بود، اما سخت‌تر و با هدف ایجاد پشیمانی عمیق برای عامل جنایت.»

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه از مستحکم‌تر شدن پیوند ناگسستنی میان ایران و فلسطین و مقاومت صحبت کرده و مجتبی امانی، سفیر ایران در لبنان، این پیوند ناگسستنی را با پیش‌بینی هدف قرار گرفتن اسرائیلی‌ها از چند ضلع مختلف مقاومت توصیف کرده و در یک کنفرانس خبری در بیروت گفته است: «در این مقطع، دشمن صهیونیستی باید بداند که از طرف‌های زیادی هدف قرار خواهد گرفت.» تا زمان تنظیم این گزارش، رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند که هیچ دستور خاصی برای مدیریت بحران در داخل اسرائیل صادر نشده ولی انتظار‌ها درباره پاسخ به ترور هنیه قابل‌توجه است.

واکنش‌های جهانی

تلویزیون اسرائیل با اشاره به پرچم سرخی که دیروز در مسجد جمکران برافراشته شد، گزارش کرد که در ایران پرچم سرخ انتقام را در یکی از مهم‌ترین مساجد برافراشتند، آماده انتقام ترور اسماعیل هنیه هستند. رسانه‌های عربی از موج «خرید وحشتناک» غذا و آب در میان اسرائیلی‌ها به دلیل ترس از واکنش به ترور اسماعیل هنیه خبر می‌دهند.

علی شعیب، خبرنگار المنار نوشت که «حماقت همیشه برای صهیونیست‌ها وحشت و وحشت به همراه دارد»! روزنامه عبری هاآرتص نوشت: «نگرانی خانواده‌های اسرا و بازداشت‌شدگان اسرائیلی درباره عواقب ترور هنیه بر این معامله حاکم است و می‌گویند هر بار که به یک معامله نزدیک می‌شویم، اتفاقی می‌افتد.»  بلینکن: نه خبر داریم و نه بودیم

اینکه موضع امریکا در برخورد با این وضعیت بی‌سابقه چه خواهد بود، مشخص نیست ولی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا روز چهارشنبه در اولین واکنش گفت که دولت بایدن در مورد ترور اسماعیل هنیه، هشداری از قبل دریافت نکرده بود و هیچ نقشی در آن نداشته است؛ موضعی محافظه‌کارانه که در مناسبات رژیم صهیونیستی و امریکا کمتر مسبوق به سابقه است. سخنگوی وزارت خارجه آلمان هم بدون محکوم کردن ترور در تهران گفته که اکنون باید خونسرد باشیم و هر کاری که ممکن است برای کاهش تنش انجام دهیم.

واکنش‌ها به قتل اسماعیل هنیه در تهران و تشدید تنش در خاورمیانه

با این حال، واکنش‌های غیراروپایی-امریکایی به ترور رهبر سیاسی حماس، شدید بود. «آندری ناستاسین» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ترور اسماعیل هنیه را «به‌شدت» محکوم کرده و گفته که این ترور تأثیر منفی بر مذاکرات اسرائیل و حماس و همچنین تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس می‌گذارد.» کنستانتین کوساچف، نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه با انتشار پیامی در کانال تلگرامی، پیش‌بینی کرده که «حملات اسرائیل به مواضع حزب‌الله و حماس در بیروت و تهران که ظاهراً منجر به کشته شدن رهبران عالی‌رتبه این دو جنبش شد، باعث از بین‌رفتن تهدید‌ها نخواهد نشد، بلکه به معنای ناگزیربودن تحکیم صفوف مقاومت ضد اسرائیلی در جهان است.»

وزارت خارجه چین هم اعلام کرد: «قاطعانه با ترور اسماعیل هنیه مخالف هستیم و آن را محکوم می‌کنیم.» رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه ترور در تهران را به شدت محکوم کرد و گفت که این جنایت در راستای از بین بردن مسئله فلسطین و تضعیف روحیه مقاومت در نوار غزه صورت گرفت و باید تروریسم رژیم اسرائیل در منطقه پایان یابد.

نور ابراهیم، نخست‌وزیر مالزی، گفت که ترور اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر سابق فلسطین، قتلی نفرت‌انگیز با هدف متوقف کردن مذاکرات آتش‌بس در غزه است که از سال گذشته تاکنون ادامه دارد. وزارت امور خارجه پاکستان گفته که با نگرانی زیاد به ماجراجویی فزاینده اسرائیل در منطقه می‌نگریم. وزارت امور خارجه مصر نیز درباره عواقب سیاست ترور و نقض حاکمیت کشور‌ها هشدار داده است. قطر نیز گفته که ترور اسماعیل هنیه جنایتی فجیع و تشدید خطرناک و نقض آشکار قوانین بین‌المللی و بشردوستانه است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اطلاع باما سایت خبری جدید با تحلیل های منصفانه و بروز
راه‌اندازی روان‌درمان، جامع‌ترین سامانه خدمات سلامت روان توسط پزشک خوب
تزریق پول بورس را نجات می دهد؟
واکنش تند قطر به درخواست‌ ادامه مذاکرات بعد از شهادت هنیه
پیوستن لژیونر ایرانی به پرسپولیس منتفی شد
نامه پادشاه عربستان به مسعود پزشکیان رسید
چشم راست استقلال باز شد
قیمت متفاوت بلیت اربعین از مبدأ ۹ استان
فیلم لحظه ترور خبرنگار الجزیره (۱۶+)
طراح ترور استتاری هنیه در تهران چه کسی بود؟ +فیلم
اشک‌های پزشکیان در مراسم شهید هنیه +عکس
حذف پست‌های مربوط به شهید هنیه در متا
اینفوگرافیک/ رهبران ترور شده حماس توسط صهیونیست‌ها
شرایط خروج اضطراری زنان متاهل بدون رضایت همسر از کشور
اذعان مسئولان آمریکایی به ترور هنیه از سوی تل‌آویو
نماز رهبری بر پیکر شهید هنیه +فیلم
مراسم تشییع شهید اسماعیل هنیه در تهران +عکس
حضور پرشور مردم تهران در تشییع پیکر شهید هنیه +فیلم
پیغام دختر شهید هنیه به نتانیاهو +فیلم
موج حضور مردم در مراسم تشییع پیکر شهید هنیه +فیلم
شر مطلق/ اسرائیل از دیدگاه امام موسی صدر
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top